In 5 stappen een scherpe positionering
In tijden waarin slechte producten en diensten nauwelijks nog bestaan en steeds meer organisaties vast zitten in een neergaande prijsspiraal, vervaagt het onderscheidend vermogen snel en staan winstmarges onder druk. Hoe kunnen we die dans ontspringen en nieuwe klantwaarde creëren, weer uniek zijn en betere omzet- en winstcijfers tegemoet zien?
Vandaag de dag zijn er drie ‘knoppen’ waaraan merken kunnen draaien om het verschil te maken: bouw een merkbeleving met emotionele aantrekkingskracht, zorg voor een sterke (ontzorgende) omnichannel propositie en maak dat je (meer dan) waarmaakt wat je belooft met een 9+dienstverlening.
Aalders Merk en Marketing werkt vanuit een eenvoudige vijf-stappenmethodiek die de essentie van je merk blootlegt en doorvertaalt naar alle organisatiedisciplines en middelen, binnen en buiten je organisatie.
- INVENTARISEREN: welke data, ideeen en visies leven er binnen en buiten je organisatie al? Wat moeten we nog onderzoeken in de markt?
- PRIORITEREN: welke van de drie-vier positioneringsrichtingen die hieruit voortvloeien is het meest kansrijk, geloofwaardig en passend?
- UITVERGROTEN: hoe gaan we het gekozen merkkoers en centrale merkbelofte uitvergroten naar alle organisatie-disciplines?
- DEFINIEREN: hoe leggen we de nieuwe merkkoers vast in het positioneringsdocument zodat dit een strategische meetlat wordt voor alles wat we voortaan doen en kiezen?
- IMPLEMENTEREN: met welke roadmap gaan we de positionering de komende jaren tot leven brengen en waar-maken?
Het centrale model: de merkpiramides
Zoals het bouwen van een huis zonder zorgvuldige tekening van een architect geen zin heeft, zo belangrijk is het positioneringsfundament onder elke business- en marketingstrategie. Die basis bouwen we aan de hand van prikkelende werkvormen en drie piramidemodellen die de essentie van je merk perfect beetpakken. Want als u niet kiest, wordt u niet gekozen.
Waarom dit werkt
Even wat cijfers
38
Positioneringsprojecten in de afgelopen 15 jaar.
4
Hoogste klassering Marketeer of the Year (2017). In 2021 op de 53e plek gekozen.
8,3
Gemiddeld rapportcijfer als docent (NIMA, Beeckestijn Business School).
28
Jaar management- en advieservaring.