Als jij zelf niet kiest word je ook niet gekozen.

In november ’21 publiceerde NIMA een kort interview om de Masterclass Succesvol Merkpositioneren die ik voor hen verzorg in de spotlight te zetten. Je vindt het interview hier of leest het hieronder.

De kernvraag bij merkpositionering is nog altijd: ‘welke centrale emotionele betekenis en category entry points claimt het merk?’. Steeds meer bedrijven ontdekken dat hun ‘stuck in the middle-positie’ die zo vertrouwd voelt niet zo veilig is als het altijd leek. Zo blijven o.a. scherp kiezen en van buiten naar binnen denken cruciaal om je merk constant opnieuw uit te vinden. Tijdens de NIMA Masterclass ” Succesvol merkpositioneren” gaat hij hier dieper op in. Om alvast een beeld te krijgen van Marcel en hoe hij tegen het vak aankijkt hebben we hem vijf vragen gesteld.

Wat fascineert jou momenteel het meest in het marketingvak?

Wat me bezighoudt en ook goed bevalt (preken voor eigen parochie…) is dat branding weer teruggekeerd lijkt van weggeweest. Ik zie dat het tij aan het keren is, omdat de jarenlange (te grote) focus in veel bedrijven op activatiecampagnes, gericht op de korte termijn, ook een grens heeft. Er zijn steeds meer merken die hun Google advertisingkosten per click nauwelijks meer kunnen of willen betalen en daardoor op branded search achterblijven. Investeren in je merk wordt dan relatief betaalbaarder en is steeds harder nodig om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Niet alleen om je merk-kpi’s te verbeteren, maar juist ook om je conversies in search en gemiddelde orderwaarden te verbeteren. Want we weten inmiddels dat veel consumenten die een klantreis starten, uiteindelijk bij dat merk uitkomen waar ze van tevoren al een voorkeur voor hadden. Onderzoeksbureau Gartner liet in 2020 zien wat volgens CMO’s wereldwijd de meest vitale marketingcompetentie is ; niet langer analytics/data en digital staan bovenaan, maar brand strategy. Dat zegt veel.

Wat is het slechtst begrepen onderdeel van jouw expertisegebied? Welk vooroordeel, welke denkfout lijkt ie-de-reen te maken?

Ondanks het hiervoor genoemde kortetermijneffect op conversies van merkinvesteringen, worden merkcampagnes nog te vaak afgerekend op hun korte-termijneffecten. Dat moet je echt voorkomen. Cruciaal is dan wel dat je als merk- en/of marketingverantwoordelijke heel goed in staat bent om dat langetermijneffect inzichtelijk te maken en te vertalen naar harde omzet- en winsteuro’s. Want anders wordt branding in de board room nog te veel als het ‘kunstje’ van de merk-/communicatieafdeling gezien.

Wat was de meest impactvolle en tegelijk leerzame ‘afslag’ die je in jouw loopbaan hebt gemaakt?

In 2007 begon ik als zelfstandig merkstrateeg. Ik richtte me volledig op het (her)positioneren van merken en marketingstrategie. Best spannend vond ik dat toen, scherp kiezen. Maar eens temeer bleek dat hetgeen ik mijn klanten adviseer ook voor mezelf geldt: als jijzelf niet kiest, word je ook niet gekozen. Het moet duidelijk zijn waar je voor staat, als merk, maar ook als persoon.

Welk boek, en/of welk artikel, welke presentatie op YouTube zou je iedereen in het vak aanraden en waarom?

Les Binet heeft veel onderzoek gedaan naar het verband tussen merk- en activatiecampagnes. Zijn recente theorie waarin hij share of search (je ‘marktaandeel’ in branded Google Search) als goede voorspeller voor marktaandeel en dus sales neerzet, is heel prikkelend en goed bruikbaar om in de directiekamers het belang van merken en share of voice duidelijk te maken. EffWorks Global 2020: Share of Search as a Predictive Measure van maar 28 minuten legt het heel goed uit. Aanrader!https://www.youtube.com/embed/x1zMufAs3l0?feature=oembed

Marketing en/of de marketingfunctie liggen niet altijd even goed in de ‘de markt’. Op sommige feestjes en in sommige columns gaat het flink los. Raakt je dat? Wat zou ‘het vak’ moeten doen om dat ten goede te keren?

Is dat zo? Je bedoelt dat de marketingafdeling soms nog als de afdeling ‘list en bedrog’ gezien wordt? Dat zal ongetwijfeld soms zo zijn, het is maar hoe je het ziet. Wat zou helpen is dat enerzijds de marketingverantwoordelijken er intern beter in moeten slagen hun bijdrage aan het bedrijfsresultaat te kwantificeren en minder op de P van promotie alleen erkend worden. Dat geeft een stevigere positie in de boardroom. Anderzijds is er naar buiten toe gelukkig veel aan het veranderen en zie ik steeds meer merken steeds transparanter en daarmee betrouwbaarder worden. Bovendien zijn er steeds meer merken die daadwerkelijk betekenis hebben voor het leven van hun kopers en dat gezonder, gemakkelijker, leuker, socialer, interessanter enzovoort maken. Dat straalt echt positief af op ons vak.

Vergelijkbare berichten