Groothandel in fietsonderdelen Kruitbosch in Zwolle is al tientallen jaren een vertrouwde en gewaardeerde partner voor veel fietsenretailers in Nederland en België. Daar waar het bedrijf jaren geleden zijn nek uitstak door zelf de consumentenmerken Cortina en Alpina te lanceren, staat het anno 2022 met zijn groothandelstak voor een uitdaging.
In veel branches verandert de groothandelsfunctie de laatste jaren sterk. Desintermediatie – producten/leveranciers gaan (D2C) zelf de consumentenmarkt op – is een wezenlijke trend en daarnaast is voor veel groothandels het sturen op operational excellence een hygiëne factor geworden waarmee je je niet meer onderscheidt van je concurrent.
Duurzaamheid en urban mobility als pijlers
Teneinde een nieuwe internationale merkpositionering te ontwikkelen schreef het familiebedrijf eind 2021 een pitch uit. Aalders Merk & Marketing haakte Altuition aan en werd de opdracht gegund. Na een grondige analyse in zes landen via interviews met diverse opinieleiders rolden hier drie kansrijke positioneringsroutes uit. In nauwe samenwerking met het kernteam en de directie werd een duidelijke en zeker ook ambitieuze richting ingeslagen waarin duurzaamheid en ‘urban mobility’ de pijlers vormen. Dat Kruitbosch met beide B2C fietsenmerken al zo gefocust is op de stad (en het dorp) maakt die keuze ook op groothandelsvlak logisch; dat er een uitdaging ligt dit nog merk-waardiger, oftewel onderscheidender, te profileren is ook evident. Het stimuleren van het gebruik van de fiets, daarin ligt voor het mentality brand Kruitbosch een mooie missie. Daarmee zijn ook de retailklanten geholpen bovendien, want ook zij zullen zich meer moeten onderscheiden.
Inspirerende reisleider en volwaardige gesprekspartner
De komende jaren moet de nieuwe merkpositionering handen en voeten gaan krijgen. Joyce Oostveen, verantwoordelijk voor de groothandelstak, zegt over het positioneringsproject en de samenwerking: “Wij hebben met Marcel leerzame sessies gehad die ons naar een nieuwe positionering geleid hebben. Tijdens de workshops was Marcel een inspirerende reisleider en volwaardige gesprekspartner. Hij daagt uit en zoekt de scherpte op en is écht met ons in gesprek gegaan. Wát is nou dat DNA van dit familiebedrijf? Wat is de drijfveer voor een nieuwe richting? Is er eigenlijk een noodzaak? Kritische vragen die ons tot de kern brachten. Ook de gesprekspartners die deel hebben genomen aan de diepte interviews hebben de gesprekken als zeer waardevol ervaren. Marcel verdiept zich in de branche en kent de uitdagingen die een nieuwe koers met zich meebrengt. Wij zijn blij dat er nu een mooie koers staat, een duidelijke stip op de horizon die ons meer dan voldoende handvatten geeft om klaar te stomen voor de toekomst!”