“Je woont toch om te leven” opnieuw betekenis geven

Eind 2016 kwam Hypotheek Visie met de vraag mee te helpen met een scherpere positionering van het merk. Met 45 winkels en een historie van 25 jaar, zijn zij de aanbieder die het verst gaat in een goed financieel advies. “Je woont toch om te leven” is al jarenlang de pay-off die nog steeds relevant is, maar opnieuw geladen moet worden. Hypotheek Visie kijkt niet alleen naar de woonlasten nu, maar ook naar (onvoorziene) situaties in de toekomst en andere belangrijke dingen in het leven. Een nieuwe woning moet immers geen blok aan het been worden.

Nu provisies niet meer zijn toegestaan in deze markt en een klant al snel 3.000 euro moet betalen voor een gedegen financieel advies, is de value-for-moneyvraag actueler dan ooit. Met een online-oriënterende consument moet bovendien heel duidelijk zijn waar het franchisebedrijf voor staat en wat het anders maakt dan de concurrentie en de hypotheekverstrekkers zelf. Hier liggen grote kansen, aangezien met name de intermediairs uitblinken in gortdroge, instrumentele communicatie die de dieperliggende emoties van een woningkopende consument negeren.

Op basis van een tiental positioneringsinterviews in de winkels en het hoofdkantoor in Best, legden we drie mogelijke routes voor. Na twee intensieve sessies met de directie is hier een voorkeur uitgerold, die in een definitief merkmanifest is vastgelegd. Hiermee gaat Hypotheek Visie de stap maken van een instrumenteel merk naar een merk met emotionele betekenis.

Elise van Oorschodt, verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie, zegt hierover: “In de basis zijn we een sterk merk waar al 25 jaar aan gebouwd wordt. Na enkele jaren van crisis is het glanslaagje er echter afgesleten. In het verleden hebben we met Altuition en enkele experts onderzoek gedaan naar de emotie achter hypotheekadvies en wat ons onderscheidende vermogen hierin is. Die basis verandert niet. Aalders MM heeft ons geholpen deze inzichten opnieuw duidelijk vast te leggen in een scherpe positionering. We kunnen nu zelf weer actief aan de slag om ons merk verder uit te bouwen.”