Zutphen is een prachtig oud Hanzestadje aan de IJssel, met een historisch centrum dat nog volledig intact is. Het is een verborgen parel achter de Veluwe. Mensen die er eenmaal zijn geweest, komen vaker terug. Maar toch is het wat té verborgen en spijtig dat het aantal bezoekers al jaren daalt, evenals hun gemiddelde bestedingen.

Tijd voor het Gemeentebestuur om samen met de Stichting Promotie Zutphen (SPZ) werk te maken van de merkpositionering van de stad en de planmatigere marketing ervan. Aalders Merk en Marketing kreeg de opdracht, en haakte partnerbureaus Urban Shepherd en Mannen met Plannen aan.

In nauwe samenwerking met de stakeholders van de stad zetten we drie optionele positioneringsroutes neer. De route “Het persoonlijke is de charme van Zutphen” won unaniem. Niet te verwarren overigens  met een nieuwe pay-off, daar zijn al zoveel slechte voorbeelden van in citymarketingland. Momenteel wordt de positionering doorvertaald naar middelen als de nieuwe website en campagnes.

De positionering vatten we als volgt samen:

Zutphen beleef je heel bewust, als bezoeker, bewoner of als ondernemer. Zutphen omarmt je, letterlijk en figuurlijk. De stad en haar mensen zijn authentiek. Je kunt jezelf zijn, je kunt jezelf vinden en je kunt het zelf vinden.

Zutphen combineert het beste van twee werelden: de sfeer en voorzieningen van een stad, met de persoonlijkheid en compactheid van een dorp. De rijke geschiedenis van een van de oudste steden van Nederland is zichtbaar en tastbaar in de historische binnenstad. Aandacht voor mens, natuur, cultuur en spiritualiteit smelten hier samen met de handelsgeest van vroeger. Hier beleef je een persoonlijke ontdekkingstocht in de verborgen parel die Zutphen is,in het groene landschap van de Achterhoek en de Veluwe, omringd door de IJssel en de Berkel.

Proef het verleden, leef het heden en ontdek de toekomst. Ontdek Zutphen. De straatjes, de hofjes, de torens, maar vooral de mensen. De mensen in Zutphen zijn authentiek en eigenzinnig. Laat Zutphen je omarmen! 

Het persoonlijke is de charme van Zutphen.

Eind 2015 presenteerde de SPZ het plan aan de gemeenteraad. Kort daarna kregen we deze positieve whatsapp van onze opdrachtgever: Hi Marcel, de gemeenteraad heeft zojuist ons marketingplan zeer positief ontvangen. “Ambitieus, prikkelend en enthousiast gepresenteerd” waren de opmerkingen. Dus we kunnen verder met concrete acties in 2016. Mooi resultaat van jullie en ons. Groet van Ben