Jezelf alvast wat prikkelen…

Op het internet en in de vakliteratuur is volop inspiratie te vinden over merk- en marketingvraagstukken. De meest interessante visies en werkwijzes zijn hier voor je verzameld.

  • Les Binet deed veel onderzoek naar bekendheid van merken en hoe je deze meet. Aangezien traditioneel marktonderzoek veelal niet meet wat mensen echt denken en doen, heeft Google branded search een veel grotere voorspellende waarde voor je marktaandeel (Share of Sales). In zijn video legt hij dit haarfijn uit.
  • In “This is marketing” weet Seth godin je anders naar het marketingvak te laten kijken. Zie deze video.
  • Mark Ritson vindt wel wat van de 60:40 verhouding tussen branding en performance die Les Binet en Peter Field als ideaal propageren en heeft een heldere visie op massamediaal adverteren. Ziehier zijn visie.
  • Byron Sharp en Mark Ritson worden nogal eens als tegenstanders met een totaal afwijkende mening neergezet. Zo groot is het verschil echter ook niet altijd, getuige Ritsons verhaal hier.
  • Byron Sharps boek “How brands grow” lees je niet in één avond uit. De samenvatting die Roderick Mirande maakte voor Adformatie is dan wel handig.
  • Over de Jobs-to-be-done marketingbenadering schreef Harvard Business Review een goed artikel. Zie hieronder de pdf.
  • Veel merken begrijpen dat de stap van ‘purchase brand’ naar ‘usage brand’ een grotere klantloyaliteit en innovatieve business modellen op kan leven. Zie hieronder een artikel uit Harvard Business Review hierover.

Even wat cijfers

38

Positioneringsprojecten in de afgelopen 15 jaar

4

Hoogste klassering Marketeer of the Year (2017). Dit jaar 53e.

8,3

Gemiddelde beoordeling als docent (NIMA, Beeckestijn Business School)

….

Nog bedenken